Fidelio, 21. Century

Johanna Dombois

Fidelio, 21. Century ,
Co-workers & Funding
Florian
Documents
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Szenerie Quartett
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Florestan draft
    image/jpeg
    1481 × 1008
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Florestan breathing
    image/jpeg
    4057 × 2705
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Florestan model
    image/jpeg
    3150 × 3228
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Florestan, vision
    image/jpeg
    4057 × 2705
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Florestan from above
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Florestan from the side
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Florestan, Epicycles from above
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Florestan
    image/jpeg
    4326 × 2884
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Florestan, Epicycles
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Florestan, Epicycles from above
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Pizarro, draft
    image/jpeg
    1720 × 1065
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Pizarro
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Pizarro from above
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Pizarro model
    image/jpeg
    3150 × 3228
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Pizarro Introduction
    image/jpeg
    4474 × 2982
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Pizarro Quartett
    image/jpeg
    5966 × 3977
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Leonore
    image/jpeg
    2047 × 2836
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Leonore from the side
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Szenerie Quartett
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Szenerie Duett
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Stage during performance
    image/jpeg
    1538 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: ground plan of the stage
    image/jpeg
    1600 × 1476
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: stage during performance
    image/jpeg
    1024 × 1365
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: draft for Rocco
    image/jpeg
    3094 × 1496
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: model Rocco
    image/jpeg
    3150 × 3228
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Rocco Reprise
    image/jpeg
    5975 × 3977
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Rocco Quartett
    image/jpeg
    5975 × 3977
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Rocco
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Rocco exit
    image/jpeg
    5975 × 3977
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Rocco entry
    image/jpeg
    5975 × 3977
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Leonore quartett
    image/jpeg
    5347 × 3565
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: model Leonore
    image/jpeg
    3150 × 3228
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Leonore from above
    image/jpeg
    1280 × 1024
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Leonore quartett
    image/jpeg
    3308 × 2205
  • Fidelio, 21. Jahrhundert: Pizarro Introduction
    image/jpeg
    5966 × 3977
Description
Adaptation of the opera "Fidelio" (1814) by Beethoven

"Fidelio, 21st century" [...] is the first classical to be performed interactively in a three-dimensional virtual reality [...]. On one side of the cellar computer equipment whirs, and the 20-minute extract from the prison scene of Act II - the full extent of this "Fidelio" performance so far - is under way. To gain the full 3-D effect, the audience is asked to don special glasses. [...] The music, from the 1978 recording by the Vienna Philharmonic under Leonard Bernstein, pours out of 18 loudspeakers ranged around the auditorium. [...]
What makes this electronic production unique are the four devices positioned on the floor, each one representing the four characters: Florestan, Rocco, Leonore and Don Pizarro. As each character sings and the on-screen images move, the computer programme lights them up in turn. This is an indication to the audience that they are free to touch them and, depending on the way their hands move over the surface, direct that particular character´s mouvements on screen.

source: Robert Nurden "Into the light", from: journal "Opera Now",
march/april 2005, p. 6-8.
Keywords
  • aesthetics
    • interactive
    • three-dimensional
    • virtual
  • genres
    • performance art
      • multimedia performances
    • sound art
      • sound performances
  • technology
    • displays
      • electronic displays
        • loudspeakers
Technology & Material
Hardware
3D-Passiv-Stereo mit Linear-Polarisation. Grafikrechner: Dell PC mit zwei 3.2 Ghz Intel Prozessoren; Betriebssystem: Linux; Grafikkarte: Nvidia FX; Software: AVANGO (Fraunhofer IMK);
Projektoren: zwei D-ILA der Fa. JVC, Modell DLA-G150CL;
Auflösung: 1280 x 1024 Pixel (SXGA); Helligkeit: 1000 Ansi Lumen; Leinwand: silberbeschichtete, akustisch transparente (mikroperforierte) Leinwand 3,60 m x 2,87 m
Interface
4 Spezialanfertigungen:
für Florestan zwei in sich geschlossene Grummetschlingen
kreuzweise in eine Säule integriert, für Rocco eine große Kugel
auf einem Rollenbett liegend, für Leonore vier Sensoren basierend
auf Theremin-Technologie, für Pizarro ein Joy-Stick
Patent
Interaction device 'Florestometer' (Patent DE 10322590.0-53, 20.5.2003)
Sound
Ton: interaktives Klang-Environment (basierend auf VBAP-Technologie) mit Raumsimulation und ortsabhängigen Klangparametern; Soundrechner: Macintosh G4; Software: MAX/MSP; AD/DA-Wandler: Modell ADI-8-PRO;
Lautsprecher: 17 Genelec Studiomonitore (1030A) und 1 Genelec Subwoofer (angeordnet als Ring an Wänden um das Publikum)
Bibliography